вівторок, 21 лютого 2023 р.

Дистанційне навчання 10-й клас Українська мова Тема. Мова – найважливіший засіб пізнання. Краса і багатство української мови

 Дистанційне навчання

10-й клас

Українська мова

Тема. Мова – найважливіший засіб пізнання. Краса і багатство української

мови.


Епіграфом нашого уроку будуть слова видатного педагога В. Сухомлинського.

Прочитайте їх, поміркуйте, як ви зможете їх пояснити: «Мова то цілюще

джерело, і хто не припаде до нього устами, той сам всихає від спраги».

Дійсно, наша мова - невичерпна скарбниця, з якої ми здобуваємо знання,

пізнаємо світ, спілкуємося. А яка ж роль мови в житті суспільства, які ще

функції виконує вона? На ці та інші питання спробуємо сьогодні дати відповіді.

Давайте поринемо у світ мови, щоб збагатити себе новими знаннями, які

стануть нам у пригоді.

Матеріал для ознайомлення.

Усі живі істоти на землі спілкуються між собою. Хтось мовою звуків, хтось -

жестів. Проте людям дано найбагатше багатство - мова. І в кожного народу вона

своя. Згадаймо зворушливі слова Т. Шевченка:

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос - більш нічого.

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує!..

Запитання.

- У якій статті Конституції України закріплено статус української мови як

державної?

Стаття 10

Державною мовою в Україні є українська мова.

Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування мови в усіх сферах

суспільного життя на всій території України.

В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської,

інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мов

міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується

Конституцією України та визначається законом.

Завдання.

1. Прослухайте текст. Визначте його тему. Доберіть заголовок. Яке речення

передає основну думку висловлювання?


Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди і скрізь наш учитель -мова.

Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються у слові. Слово - наше

найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що

недоступне було (або й залишиться таким!) безпосередньому сприйманню. У

цьому диводійному дзеркалі відображаються всі "айсберги" світу. У слові

постають перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього.

Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки,

льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші

(непідвладні найсучаснішим приладам!) частинки всесвіту.

За допомогою слова ми проникаємо в думи і почуття, які хвилювали людей за

тисячоліття до нас. Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати

їм у слові найсокровенніше. Слово - найвірніший посланець з минулого в

сьогодення і з сьогодення в прийдешнє. Завдяки могутності не за-мулюється

людський досвід. Це схованка мудрості і невмирущості народу (І.Вихованець).

Завдання до тексту:

> Про яку функцію мови йдеться в тексті? Відповідь проілюструвати цитатами.

> 3 чим автор порівнює слово?

2. Прочитайте легенди та поміркуйте.

Якось один вельможа, зізвавши до себе гостей, поцікавився у мудреця, що на

світі найкраще. Мудрець відповів:

- Найкраще у світі - це мова. За допомогою мови будуються міста, розвивається

культура народів. За допомогою мови ми вивчаємо науки і одержуємо знання.

За допомогою мови люди можуть зрозуміти одне одного, вирішувати різні

питання, просити, вітати, миритися, виконувати прохання, надихати на подвиги,

виражати радість, освідчуватися в коханні. Тому немає нічого кращого за мову.

Таке міркування сподобалося присутнім. Тоді вельможа поцікавився у мудреця,

що на світі найгірше. Мудрець відповів:

- Найгірше у світі - це мова.

Усі здивувалися такій відповіді, а мудрець пояснив:

- За допомогою мови люди засмучують і розчаровують одне одного. За

допомогою мови можна обманювати, хитрувати, сваритися. Мова може зробити

людей ворогами, призвести до війни, нею наказують руйнувати міста і навіть

цілі держави, вона може приносити в наше життя горе і зло, принижувати,

ображати. Чи може бути щось гірше за мову?!

Не всім було приємно слухати цю відповідь.

Питання.

- Чому мудрець вважав, що на світі немає нічого кращого за мову?

- Як мудрець обґрунтовує те, що на світі немає нічого гіршого за мову?


- Які речення легенди характеризують мову як засіб спілкування, які - як засіб

пізнання, а які - як засіб впливу?

- Від чого залежить те, що буде нести мова - добро чи зло, красу чи

потворність?

_____________________________________________________________________

Могутній лідійський цар Крез напередодні походу на персів, згідно з традицією,

вирішив звернутися до богів за порадою. Гінці вирушили

в Дельфи до храму Аполлона, щоб дізнатися думку оракулів про майбутній

похід. Обидва віщуни дали однакову відповідь:

- Якщо цар піде війною на персів, то зруйнує велике царство...

Крез, упевнений у перемозі, вирушив у похід і зазнав жорстокої поразки, а сам

потрапив у полон. Вважаючи себе обдуреним, лідійський цар знову послав

гінців у Дельфи. Вони запитали, чи не соромно богам обманювати Креза.

Оракули відповіли:

- Крез не зрозумів слів «зруйнує велике царство». Йому слід було б повернути

послів і уточнити: яке саме царство мали на увазі - його, Креза, чи персидського

царя Кіра. Оскільки Крез не зрозумів віщування оракулів, хай звинувачує в

усьому самого себе.

Питання.

- Як Крез зрозумів слова богів?

- Що спричинило загибель великого царства?

- Чого вчить нас ця легенда?

Завдання. Прочитайте висловлювання і з'ясуйте, про яку функцію мови -

спілкування, пізнання чи впливу - йдеться в кожному з них.

Найбільша таємниця - мова

Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з-поміж них - мова. Здається, ми

знаємо якесь слово, немовби розуміємо його, проте все, що закладено в ньому

впродовж віків, нерідко не можемо повною мірою видобути. Потрібно докласти

чимало зусиль, щоб заховане у слові постало перед нами у всій красі, глибині,

неповторності.

З раннього дитинства і до глибокої старості людина нерозривно пов'язана з

мовою. Це єдине знаряддя, що робить людину нездоланною в пошуках істини.

Усі квіти тобі, Україно.

Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних


казок і материнської колискової пісні. Кожен день дає нам урок пізнання. І

завжди, і скрізь наш учитель - мова.

(І. Вихованець)

• • •

Людина, що вміє правильно і гарно говорити, легко встановлює стосунки зі

своїми близькими, з іншими людьми довкола себе, знаходить справжніх друзів,

супутника в житті... Завдяки цьому вона отримує задоволення від життя. Адже

самотні люди щасливими не бувають.

(І. Томан )

Не умовних звуків тільки вчиться дитина, вивчаючи рідну мову, а п'є духовне

життя й силу з рідного слова. Воно пояснює їй природу, як не міг би пояснити

жоден природознавець, воно знайомить її з характером людей, що її оточують,

із суспільством, серед якого вона живе, з його історією та його прагненнями, як

не міг би ознайомити жоден історик; воно вводить її в народні вірування, в

народну поезію, як не міг би ввести жоден естетик; воно, нарешті, дає такі

логічні поняття й філософські погляди, яких, звичайно, не міг би дати дитині

жоден філософ. (К. Ушинський)

• • •

Слово надто багато важить у людському житті... Воно вмить змінює настрій,

робить щасливим або нещасливим, радісним чи пригніченим.

(К. Мотрин )

• • •

Слово - це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки

людського характеру. Вміти користуватися ним - велике мистецтво. Словом

можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим

різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса.

(В. Сухомлинський)

Завдання. Прочитайте народні вислови та вірш О. Білаша. Дайте відповідь

на подані після них запитання.

Скажи людині дoбpe слово

Із джерел народної мудрості

• Вдариш шаблею - заживе пізно чи рано, вдариш словом - вічно ятритиме рана.

• Язик кісток не має, але кістки ламає.

• Слово - як стріла: вилетить - не спіймаєш.

• Який голос, такий і відголос.

• Перш ніж сказати, сім раз язик у роті поверни.

• Лагідне слово - ключ до серця.

• І від солодких слів буває гірко.


• Від ласкавих слів затихає грім.

- Як ви розумієте прислів'я та приказки?

- Чому вони навчають?

________________________________________

Скажи людині добре слово.

Воно впаде, як в ґрунт зерно.

Якщо душа прийнять готова -

То прийметься й зійде воно.

І виросте зернятко в пояс,

А потім нива зашумить...

І вдячності почутий голос,

І для добра захочеш жить.

Скажи людині добре слово.

(О. Білаш )

- Чому від доброго слова світ стає кращим?

- Чи кожна людина, на вашу думку, заслуговує добрих слів?

Прочитайте виразно.

Мова - засіб спілкування

Мова - найважливіший засіб спілкування між людьми. За її допомогою ми

обмінюємося інформацією, найскладнішими думками і найтоншими

почуттями, розвиваємося і створюємо матеріальні й духовні цінності.

Окрім мови, людство винайшло ще й інші засоби спілкування: жести,

різні звукові та світлові сигнали (наприклад, сигнали світлофора),

релігійні символи, державну символіку, азбуку Морзе, дорожні знаки,

різноманітні коди тощо. Проте всі вони мають обмежене застосування і

так чи інакше пов'язані з мовою. Тільки мова має загальнонародне

поширення і може передавати будь-яку інформацію.

Мова - засіб пізнання

Мова - це ще й засіб пізнання. Через мову та з її допомогою людина пізнає

дійсність, знайомиться з досягненнями науки, надбаннями культури. Саме

в мові нагромаджено досвід попередніх поколінь, суму знань про світ.

Мова багата на інформацію, вона постійно вчить нас мислити.

Мова - засіб впливу

Виконуючи функції спілкування і пізнання, мова впливає на людей.

Словом можна поранити й вилікувати, розвіяти сумнів і засмутити,

викликати посмішку і сльози... Тому треба прагнути, щоб із наших уст

зринали лише добрі слова, сповнені тепла серця і щирості Душі.

Джерелом сили і чистоти є українська мова. Вона спроможна зробити нас

сильними й успішними, тож ми мусимо використовувати цей могутній

потенціал і чудесний дар.


Запитання для узагальнення.

1. У чому полягає значення мови як найважливішого засобу спілкування,

пізнання і впливу?

2. Чому українська мова є засобом єднання громадян України в

самобутню культурну спільноту?

Висновки.

1. За допомогою мови люди спілкуються між собою, виражають свої

думки й почуття, пізнають світ і самих себе, передають інформацію від

покоління до покоління.

2. Священний обов'язок кожного з нас - берегти дорогоцінні якості рідної

мови.

Немає коментарів:

Дописати коментар